Видається
з 1960 року
Вівторок
17 січня
2003 року
№ 1
(2049)
4.gif (17854 bytes)
ГАЗЕТА   ЗАПОРІЗЬКОГО  НАЦІОНАЛЬНОГО  ТЕХНІЧНОГО   УНІВЕРСИТЕТУ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Свіжий номер

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В ЛАБОРАТОРІЇ, ЯК НА ЗАВОДІ,
вчать студентів практичних навичок
Лабораторія обробки металів різанням кафедри технології металів нагадує механічний цех заводу. Тут десятки верстатів - токарних, фрезерних, стругальних, свердлувальних, шліфувальних. Усі вони на ходу, в будь-який час готові до роботи.
Майстер виробничого навчання Юрій Кузьмич Цуруфан - невисокого зросту літня людина - господар цієї лабораторії. Він показує верстати, деталі, виготовлені на них студентами. З неприхованою гордістю розповідає про студентів, які по закінченні першого курсу оволодівають тут навичками роботи на верстатах. Це їх перші кроки в опануванні професією інженера. Юнаки й дівчата проходять тут свою першу технологічну (ознайомчу) практику, тобто навчаються вмикати і вимикати верстати, виготовляти на них прості деталі. Їм є чому повчитися у свого майстра. Юрій Кузьмич понад сорок років працював токарем-ремонтником на "Запоріжсталі", досконало знає свою справу.
- Ці речі зробили першокурсники своїми руками в лабораторії, - говорить Юрій Кузьмич, показуючи слюсарний інструмент - ключі, зубила, штангель-циркуль, а також різні гаки, побутові деталі. - Головне, це їх перші в житті вироби з металу...
У лабораторії обробки металів тиском, якою керує майстер виробничого навчання досвідчений коваль Володимир Дикранович Дарпінянц, діють механічний прес, ковальське горно, інші установки. Так само обладнані діючим устаткуванням лабораторії литва, зварювання металів, металографічних досліджень і механічних випробувань, неметалевих матеріалів. Тут працюють майстри виробничого навчання Федір Васильович Гаврил-Оглу, Михайло Андрійович Нечипоренко, Панас Тихонович Сніжко, Леонід Леонтійович Білоус. Усі вони-ветерани праці, досвідчені спеціалісти, які до цього багато років були шанованими фахівцями на різних заводах Запоріжжя. Студенти задоволені своїми вчителями-наставниками, а вони, в свою чергу, - своїми учнями
- На кафедрі шість таких лабораторій, - розповідає завідувач лабораторіями інженер Олександр Дмитрович Юрченко. - Діють вони протягом тридцяти п'яти років, були створені за ініціативою тодішнього завідувача кафедри Павла Олексійовича Оверченка. А з вісімдесятого року, коли кафедру очолив Іван Петрович Волчок, лабораторії значно обновилися устаткуванням, приладами, пристосуваннями. Це єдина в університеті лабораторія, де технологічну практику повністю проходять першокурсники машинобудівного, інженерно-фізичного і транспортного факультетів. Понад двісті студентів щороку здобувають у нас перші робітничі навички, без чого інженер просто не відбудеться. Протягом трьох тижнів майбутні інженери знайомляться з усіма лабораторіями (у кожній з них - по три дні), тобто теоретичні знання закріплюють на практиці. Працюють тут на робочих місцях під наглядом майстрів виробничого навчання. Це корисно і студентам, і університетові, адже знайти зараз робочі місця на підприємствах практично неможливо...
У липні після завершення екзаменаційної сесії першокурсники приходять в лабораторії, аби здобути перші робочі навички біля верстата, ковальського горна, преса, зварювального апарата. У цей час тут гаряче і студентам, і майстрам виробничого навчання: працюють у дві зміни щодня, до того ж у два потоки протягом півтора місяця.
Іван Петрович Волчок, завідувач кафедри технології металів, переконаний: не може бути справжнього інженера, якщо він не знає верстата, не вміє на ньому працювати, не зможе зварити метал, виготовити з нього в кузні звичайне господарське знаряддя.
- А розпочинається знайомство студентів з технікою саме тут, у наших лабораторіях, - розмірковує професор І.П.Волчок. - Адже вони і були створені задля цього, а також для проведення контрольних робіт під час навчання, наукових досліджень. Майстри виробничого навчання - це золотий фонд кафедри. Завдяки їм ми в нелегкі роки перебудови зуміли не лише зберегти, а й зміцнити, поновити матеріально-технічну базу, а також організувати проведення лабораторних робіт з нових курсів, зокрема для студентів економічних спеціальностей...
Іван Петрович, як і інші викладачі та майстри виробничого навчання, упевнений: жоден студент, який проходив першу технологічну практику в лабораторіях кафедри, ніколи не забуде цього. Перші навички знадобляться у подальшому навчанні і в праці майбутньому інженерові.
Микола КЛИМЕНКО
На знімках Антона Калкасова: майстри виробничого навчання кафедри; вироби, виготовлені студентами-практикантами;

Пам'ять
ВИХОВАТЕЛЬ І НАСТАВНИК ЛАУРЕАТІВ
Конкурси студентських наукових праць з гуманітарних наук є сьогодні загальновизнаною ефективною формою залучення майбутніх інженерів до наукових досліджень, вироблення в них навичок з наукової праці, формування особистості. Початок таких конкурсів у Запорізькому машинобудівному інституті ім. В.Я. Чубаря було покладено в середині 60-х років минулого століття. Біля витоків цього руху стояв Борис Васильович Гордєєв, який розпочав працювати в ЗМІ 1962 року на посаді завідувача навчально-методичного кабінету кафедри суспільних наук. Тоді в інституті зросла увага до розвитку творчих здібностей студентів, зокрема шляхом залучення їх до наукової праці. Були організовані студентське наукове товариство і студентське конструкторське бюро. При кафедрах діяли студентські науково-технічні гуртки. Включилися в цю роботу і кафедри гуманітарних наук. Цьому рухові сприяли конкурси студентських наукових праць із суспільних наук. Перший такий конкурс проходив протягом 1966-67 років і складався з трьох турів: обласного, республіканського, всесоюзного.
У 1-му всесоюзному конкурсі взяли участь 30 студентів ЗМІ, з яких 18 стали переможцями обласного туру, 12 - республіканського і 6 - всесоюзного. А вже в 2-му конкурсі брали участь 180 наших студентів, з яких 45 стали лауреатами обласного туру, 31 - республіканського і 2 - всесоюзного.
З першого ж конкурсу активно включилися в керівництво студентськими науковими працями викладачі кафедри історії. Під їх керівництвом підготовлено більше половини всіх студентських праць із суспільних наук. Більшість їх авторів стали лауреатами. Серед них - студенти, які розробили свої наукові праці під керівництвом викладачів кафедри історії І.Г. Шевченка, О.С. Шерстюка, П.Т. Кривчика, В.В. Гордєєва та інших.
Борис Васильович Гордєєв, колишній фронтовик, з самого початку роботи в інституті проявив себе виключно дисциплінованим, ініціативним, творчим співробітником. Прагнув допомогти колективу кафедри у вирішенні навчальних і виховних проблем.
Він уміло залучав до цього студентів і сам серйозно захопився науковою роботою. Борис Васильович орієнтував молодь на написання рефератів і творчих праць із суспільних наук. І сам подавав студентам у цьому гідний приклад: захистив дисертацію, здобув науковий ступінь кандидата історичних наук, пізніше йому надали вчене звання "доцент".
Студенти, з якими постійно працював Борис Васильович, виступали на науково-практичних конференціях різних рангів, брали участь у конкурсах і семінарах. Жодний викладач ЗМІ-ЗНТУ не виховав такої кількості лауреатів студентських конкурсів на кращу наукову працю із суспільних наук, як Борис Васильович Гордєєв. Під його науковим керівництвом сотні студентів стали лауреатами конкурсів різних рангів - обласних, республіканських, всесоюзних. За ініціативою і за безпосередньою участю Б.В.Гордєєва у "машинці" розпочався рух „Кожному студентові - навички дослідника". Все більше майбутніх інженерів брали участь у конкурсах на кращу наукову працю із суспільних наук. Виникла потреба у посібникові, який допомагав би студентам підготуватися до таких конкурсів. І написав його Б.В. Гордєєв.
В інституті тоді панувала творча атмосфера серйозного, відповідального ставлення студентів до підготовки наукових праць на конкурси з проблем суспільних наук. Її підтримували насамперед ректор П.А.Михайлов, проректори А.М.Каморкін і Б.С.Сперанський, а згодом - ректор В.С.Попов. Завдяки цьому наші студенти мали можливість працювати в архівах і бібліотеках не лише Запоріжжя, а й Києва, Москви, Ленінграда, Харкова, Одеси та інших міст. Важливо, що така ж атмосфера творчості панує і тепер у нашому університеті. Адже колишній вихованець Б.В.Гордєєва, лауреат всесоюзних конкурсів нинішній ректор С.Б.Бєліков прагне не лише підтримати, а й примножити добру традицію. Адже тоді у 12-ти конкурсах стали переможцями понад 3600 студентів нашого навчального закладу. Серед них - Євген Григорович Карташов - голова обласної держадміністрації, Віктор Іванович Понеділко у минулому - народний депутат України, Сергій Тимофійович Яримбаш - проректор ЗНТУ. Семеро з них стали лауреатами іменних премій, троє - лауреатами премії Національної академії наук України. Вихованці Б.В. Гордєєва працюють нині викладачами, керівниками структурних підрозділів ЗНТУ, очолюють різні підприємства та організації, стали політиками.
Пам'ять про Б.В. Гордєєва живе у серцях його вихованців, житиме й у меморіальній аудиторії університету, яка створюється.
Микола ДЄДКОВ,
декан гуманітарного факультету, лауреат премії НАН України
На знімку В.В.Гордєєв (ліворуч) і його вихованці-лауреати Є.Г.Карташов, О.М.Березняк та В.І.Понеділко.

СЕСІЯ... СЕСІЯ... СЕСІЯ...
Із 8-го січня розпочалася зимова сесія в університеті. Понад 4430 студентів 1-4 курсів мають скласти до кінця місяця по 4-6 заліків і по 3-5 іспитів з різних дисциплін. Від результатів здачі заліків та іспитів залежить подальше навчання. Але ж, як кажуть, курчат восени рахують.
У цей же час відбуваються заняття у 74 магістрів за спеціальністю. По закінченні вони звітуватимуть викладачам за те, чого і як навчилися.
На знімках Олександра Пастушенка: складають заліки та іспити студенти груп ...
Викладач, заступник декана транспортного тфакультету В.І.Івахнін приймає іспит у студентів групи Т-312.
Доцент В.В. Кущ екзаменує студентів групи Е-120 зі спеціальності "Промислова електроніка".
Першокурсниця Юлія Якименко (ФЕУ-412) складає іспит с дисциспліни "Розміщення продуктивних сил" викладачеві Н.Е.Олефір (праворуч).

На початок