Видається
з 1960 року
П'ятниця
16 січня
2004 року
№1
(2069)
4.gif (17854 bytes)

ГАЗЕТА   ЗАПОРІЗЬКОГО  НАЦІОНАЛЬНОГО  ТЕХНІЧНОГО   УНІВЕРСИТЕТУ
 

 

 

 

 

Свіжий номер

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

НОВОРІЧНІ І РІЗДВЯНІ ВІТАННЯ
Щирі вітання з Новим роком і Різдвом Христовим і побажання усього найкращого надіслали на ім'я ректора С.Б.Бєлікова і колективу ЗНТУ: Л.Кучма - президент України, В.Кремень - міністр освіти і науки України, А.Шидловський - віце-президент НАН України, В.Зайчук - керівник апарату Верховної Ради України, В.Березовський - голова облдержадміністрації, А.Стрюк та О.Сін - заступники голови облдержадміністрації, П.Ванат - президент обласної спілки промисловців та підприємців "Потенціал", Є.Карташов - міський голова м.Запоріжжя, В.Грищенко, О.Панченко - заступники міського голови, В.Баранов - міський голова м.Бердянська, В.Богуслаєв - генеральний директор ВАТ "Мотор Січ", В.Горлов, В.Горбаль, Т.Васадзе, Я.Сухий - народні депутати України, Г.Середа - прокурор області, В.Альохін - голова галузевого обкому профспілки та інші.
Власн. інф.

В І С Т І   З   К А Ф Е Д Р
Навчальні посібники з машинобудування
Вийшли з друку два о6'ємних посібника, розрахованих на спеціалістів, викладачів і студентів, підготовлений викладачами кафедри "Технологія авіаційних двигунів і машинобудування". Перший з них - монографія "Прочность деталей ГТД", в якій розглядаються проблеми сучасного стану обробки, методів і засобів з метою оцінювання міцності і витривалості, методик розрахунків на міцність деталей газотурбіних авіаційних двигунів. Автори посібника - професори кафедри В.О.Богуслаєв, В.К.Яценко та В.Б.Жуков.
Другий навчальний посібник "Теоретические основы машиностроения" підготували В.О.Богуслаєв, В.К.Яценко та В.І.Ципак. Він вийшов двома мовами - українською і російською.
Обидві книги передані бібліотеці університету.
Віктор Яценко, завідувач кафедри

Захистив докторську дисертацію
Напередодні Нового року доцент кафедри "Транспортні технології" Геннадій Федорович Бабушкін успішно захистив докторську дисертацію з теми "Підвищення ефективності системи управління заводськими процесами перевезень".
Дисертацію Г.Ф.Бабушкін захищав у Луганському національному університеті. Колектив кафедри тепло привітав його з визначною подією у житті.
Володимир КОЗИРЕВ, декан Транспортного факультету

Переможці олімпіади
Наприкінці грудня кафедра хімії та екології провела перший тур Всеукраїнської студентської олімпіади, в якій взяли участь 40 першокурсників нашого університету. Найкраще справився із завданням Василь Довгошия (РП-923). Призові місця здобули також Данило Межерицький (М-2ІЗ) і Катерина Черняховська (РП-913).
Добрі знання з хімії виявили й інші учасники олімпіади, зокрема Марія Шаньгіна (РП-21З), Катерина Пітерська, Ольга Дубовська і Тарас Мозговий (РП-923).
Марія БОМБУШКАР, доцент кафедри

Новий курс лекцій
З відкриттям нової спеціальності ми ввели курс лекцій з естетики, етики і логіки.
Третій рік поспіль кафедра здобуває першість в обласному конкурсі "Обдарована молодь". Відзнака - диплом і перша премія. Плануємо відкрити спеціальну кімнату для психологічних тренингів, де проводитимемо зі студентами заняття з психології і педагогіки.
Володимир ГОРДІЙЧЕНКО, викладач кафедри

Чим живе деканат
ТУРБОТИ І КЛОПОТИ ЩОДНЯ
Саме таким є машинобудівний факультет, а відтак і деканат. На початку 30-х років був створений механіко-технологічний факультет Запорізького інституту сільськогосподарського машинобудування. Першим деканом його став М.О.Говоров. В той же час почав діяти й факультет сільськогосподарського машинобудування. 1932 року інститут готував інженерів з таких спеціальностей, як "Сільськогосподарські машини", "Верстати, інструменти і механічна обробка металів", "Машини ливарного виробництва". В той час інститут став машинобудівним, в якому сільгоспмашинобудування було лише однією із спеціальностей.
У 50-ті роки факультет перейменовано на машинобудівний. З того часу він підготував тисячі інженерів-механіків для різних галузей. В різні роки його очолювали декани С.П.Житницький, М.А.Левченко, Є.Г.Ковтун, Ю.С.Кульбака. Доцент Василь Іванович Глушко керує факультетом з 1994 року. За цей час сталися разючі зміни на краще на кафедрах: оновлені аудиторії й лабораторії, спеціальне обладнання, курси лекцій. Нині кожна з випускаючих кафедр має свій комп'ютерний клас, є й загально факультетський комп'ютерний клас на 25 робочих місць. А всього на факультеті майже сто комп'ютерів.
Деканат машинобудівного факультету, де працює п'ятеро - декан В.І.Глушко, його заступник доцент В.В.Солоха і методисти Віра Іванова, Ольга Ніколенко та Наталя Фурт, - щодня керує навчальним процесом, контролює відвідання студентами занять, працює з викладачами і старостами груп, узагальнює необхідні поточні дані. Коротше кажучи, співробітники деканату роблять усе залежне від них, аби чітко й злагоджено діяв складний, багаточисельний колектив факультету.
Машинобудівний факультет один з найбільших за чисельністю кафедр, лабораторій, навчальних аудиторій, студентів. Тут лише випускаючих кафедр чотири: технологія авіадвигунів і машинобудування, металорізальні верстати та інструмент, деталі машин і підйомно-транспортних механізмів, обробка металів тиском, а також дві загальноосвітні - вищої математики, фізичного виховання. Щороку факультет випускає понад 130 спеціалістів і магістрів за шістьма спеціальностями. Випускники успішно працюють на машинобудівних і металургійних підприємствах.
Професорсько-викладацький склад факультету - понад сто осіб, з них - дев'ять професорів: Л.Й.Івіщенко, В.І.Дубина, В.М.Онуфрієнко, В.К.Яценко, Ю.М.Внуков, О.Я.Качан, Є.Я.Кореневський, В.П.Чумаченко, В.0.Павлов. Три чверті викладачів мають вчені звання і ступені. Щороку змінюються вимоги до якості підготовки спеціалістів, здатних працювати в сучасних умовах. Тож і підкується деканат разом з ректоратом про заміну обладнання новітнім, аби не відстати від вимог сьогодення. Лише протягом 3-5 років суттєво оновлено навчальне обладнання на кафедрах "Металорізальні верстати та інструмент", "Технологія авіадвигунів та машинобудування".
- Нам уже й цього замало, - говорить декан Василь Іванович Глушко. - Хочемо збільшити кількість персональних комп'ютерів, акредитувати спеціальність "Технологія авіаційних двигунів і машинобудування", зміцнити матеріальну базу нової спеціальності "Дизайн". Так що спокій нам лише сниться...
На факультеті одночасно лише за денною формою навчається 800 студентів, з них
115 відмінників, у тону числі 16 почесних відмінників ЗНТУ. Турботи і клопоти щодня - так працюють співробітники деканату машинобудівного факультету.
Володимир НІКОЛЕНКО

Вітаємо СОЛОВЙОВУ Людмилу Григорівну з ювілеєм!
Майже 30 років Людмила Григорівна працює в ЗНТУ на кафедрі фізичного виховання - викладачем, старшим викладачем, а з 1994 року - завідувачем кафедри. Після закінчення Львівського державного інституту фізичної культури та спорту розпочала трудовий шлях з інструктора, потім стала директором ДЮСШ при облраді ДСТ "Буревісник", а 1975 року прийшла працювати до ЗМІ.
За час роботи в університеті Людмила Григорівна виявила себе творчою, ініціативною людиною. Вона допомагає молодим викладачам кафедри в опануванні педагогічною майстерністю. Їй притаманні такі риси, як цілеспрямованість у досягненні мети, порядність, доброзичливість. Висококваліфікований, досвідчений спеціаліст, людина щедрої душі, Людмила Григорівна користується авторитетом і повагою серед колег і студентів. Л.Г.Соловйова завжди там, де потрібна її творча енергія і запал неспокійної людини. Неабиякі здібності педагога поєднуються з принциповими діловими якостями господарника, що дозволяє утримувати у належному стані приміщення спортивного корпусу.
Протягом багатьох років Людмила Григорівна виконувала обов'язки директора спортивно-оздоровчого табору "Сосновий бір". Вона безпосередньо займається і тренерською роботою: тренує збірну чоловічу команду з баскетболу, яка стала чемпіоном м.Запоріжжя.
Останнім часом помітно активізувалася наукова робота на кафедрі, про що свідчить проведення двох міжнародних науково-методичних конференцій "Сучасні проблеми підготовки інженерних кадрів". Завдяки наполегливій праці ювіляра та її колег збірна команда зі спортивної аеробіки та фітнесу успішно виступає на чемпіонатах світу та Європи, завдяки чому наш університет став широко відомим не лише підготовкою висококласних технічних спеціалістів, а й майстрів спорту.
Вітаючи Вас, шановна
Людмило Григорівно,
з визначним ювілеєм, від усієї душі
бажаємо Вам міцного здоров'я,
творчого натхнення у праці,
великого особистого щастя!
Ректорат Профком Кафедра фізичного виховання

Будні кафедри
З ПОГЛЯДОМ У МАЙБУТНЄ
На адресу ректора ЗНТУ С.Б.Бєлікова надійшов лист з Одеської національної академії зв'язку ім.О.С.Попова. У ньому є така фраза: "При ліцензуванні спеціальності "Інформаційні мережі зв'язку" у Вашому університеті у нас склалося гарне враження щодо наукового потенціалу, методичного та матеріально-технічного забезпечення спеціальності". На нашу думку це підтверджує той факт, що кафедра радіотехніки (РТ), інститут інформатики і радіоелектроніки, національний технічний університет у Запоріжжі впевнено йдуть у майбутнє.
Колектив кафедри радіотехніки пишається таким відгуком колег і прагне не зупинятися на досягнутому, а йти вперед у навчальному процесі і наукових дослідженнях. Колектив кафедри дав путівку у життя новій кафедрі - комп'ютерних систем і мереж. Сімнадцять викладачів відійшло до нової кафедри, а на кафедрі РТ лишилося лише 9. Щоб зміцнити новий колектив "радисти" делегували на нову кафедру докторанта Л.М.Карпукова, який у січні цього року завершив роботу над докторською дисертацією.
В останні два роки на кафедрі радіотехніки відкрилися дві нові спеціальності напрямку "Інформаційна безпека": "Системи захисту від несанкціонованого доступу", "Захист інформації в комп'ютерних системах та мережах".
Минулого року кафедра розпочала підготовку фахівців за спеціальністю "Інформаційні мережі зв'язку". Таким чином реалізоване спільне рішення голови облдержадміністрації Є.Г.Карташова, голови Державного комітету зв'язку та інформатизації України С.О.Довгого і ректора ЗНТУ С.Б.Бєлікова.
Поточного навчального року з роботою кафедр КВР та РТ знайомилася науково-методична комісія на чолі з професором національного технічного університету "КПІ" Ю.Ф.Зіньковським. На його думку, блискавичне відкриття підготовки фахівців з напрямку телекомунікацій могло статися лише в ЗНТУ, а у Вінниці це робили протягом чотирьох років.
Нам вдалося це зробити, незважаючи на тиск монополіста у сфері підготовки фахівців з телекомунікацій - Одеської академії зв'язку, яка має подвійне підпорядкування - Міністерству освіти і науки і Держкомзв'язку та інформатизації України. Але відкрити спеціальність - це ще півділа. Адже треба вирішити проблему кадрів, навчально-методичного забезпечення, створити лабораторні стенди для організації навчального процесу... Зробити це складно. І все таки колектив нашої кафедри досягся цього.
Що саме ми зробили і робимо для цього? Уклали угоду з казенним електромашинобудівним заводом "Іскра" про оренду радіовимірювальних приладів, а також угоду про безоплатне користування обладнанням казенного конструкторського бюро "Іскра". Вирішили питання про передачу з балансу науково-дослідного інституту зв'язку на баланс ЗНТУ обладнання для організації навчального процесу з телекомунікацій. Триває інтенсивний діалог із Запорізькою дирекцією "Укртелекому" щодо спільних дій у матеріально-технічному забезпеченні кафедри РТ з метою підготовки фахівців за спеціальністю "Інформаційні мережі зв'язку".
Сподіваємося також, що ректорат нашого університету допоможе кафедрі придбати необхідне обладнання для організації високоякісної підготовки фахівців. Все ж таки ми ведемо підготовку фахівців за чотирма спеціальностями трьох напрямків.
На кафедрі працюють досвідчені викладачі-педагоги, які повністю забезпечують навчальний процес, беруть активну участь у наукових розробках. Колектив постійно поповнюється кадрами, набирає творчих сил, аби вести навчальний процес на належному рівні. Сподіваємось, що наступного навчального року кафедра радіотехніки створить ще один творчий колектив - кафедру захисту інформації. Тобто живемо з надією на краще і поглядом у майбутнє.
Дмитро ПІЗА, завідувач кафедри радіотехніки, проректор

З ДУМОЮ ПРО ОБРАЗ МАЙБУТНЬОГО ІНЖЕНЕРА
У травні цього року "Освіта України" №39 опублікувала статтю "Викладання графічних дисциплін на сучасну основу", її автори О. ТРОЯНСЬКИЙ, перший проректор ДонНТУ, та І.СКИДАН, завідувач кафедри нарисної геометрії та інженерної графіки ДонНТУ, - наголошували на необхідності перебудови викладання графічних дисциплін, яке здійснюється, за незначним винятком, застарілими методами, без урахування впливу комп'ютерних технологій. Зокрема, рівень викладання цих дисциплін у технічних навчальних закладах не відповідає більш високому рівню впровадження комп'ютерних технологій у проектно-конструкторську практику. Називалися й інші чинники, якими викликана нагальність такої перебудови. Порушені проблеми викликали резонанс у наукових (викладацьких колах різних регіонів України, Пропонуємо вашій увазі один Із відгуків на статтю.
Не можемо сказати: "Стаття своєчасна". Ні, вона дуже запізнилась - це вже крик про допомогу. Це сигнал 505. Тільки складається враження, що автори не хочуть відверто сказати, що сталося, чому наш "корабель" (кафедра нарисної геометрії і креслення) не пливе вперед, а несе його течія на мілину. Звичайно, погано, що ліквідовано факультети підвищення кваліфікації викладачів вищої школи, в деяких загальноосвітніх школах вилучають із навчальних програм креслення, у вищих навчальних закладах зменшується навантаження на вивчення графічних дисциплін, припинено підготовку вчителів креслення.
Та не це головна причина бід кафедр нарисної геометрії і креслення, а те, що зменши лась увага до нарисної геометрії як дисципліни, відповідно - до кафедр. Таке ставлення хоч і не рекламується, та воно є і має тенденцію до поширення, особливо з розвитком комп'ютерної графіки. Сьогодні нарисна геометрія не посідає належного їй головного місця серед загальноінженерних дисциплін. А це свідчить про не розуміння її значення для формування просторового уявлення і мислення майбутніх інженерів.
У статті цілком справедливо наголошується на тому, що інженерна графіка - це найкомпактніша і найточніша мова інженера. На наш погляд, студенту, який не володіє цією мовою, мовою технічного спілкування, мовою техніки, нічого робити на спеціальних кафедрах. І це підтверджується практикою технічних закладів: той, хто відстає з графічних дисциплін, як правило, погано засвоює й інші.
Отже, визначаючи інженер ну графіку мовою інженера, не треба замовчувати, що успішне засвоєння цієї мови ґрунтується на розвиненій просторо вій уяві людини. Чи можна уяви ти, щоб до консерваторії при йняли людину без розвиненого музикального слуху, без середньої музичної освіти? І можна тільки дивуватися, що нікому не спадає на думку перевірити, чи володіє абітурієнт, майбутній інженер, мовою техніки хоч би в обсязі програми загальноосвітньої школи.
Кафедра "Нарисна геометрія і креслення" Запорізького національного технічного університету вперше провела контрольну роботу з креслення серед першокурсників, щоб ви явити їхні шкільні знання з цього предмета. Результати викликають занепокоєння: з тих, хто виконував роботу, приблизно 43 відсотки не вивчали креслення в школах. Але й ті, хто вивчав, мають незадовільні і за довільні оцінки, їх 30 відсотків. Це характеризує рівень не тільки знань студентів, а й шкільного викладання предмета. Визначали і вплив загальної підготовки студентів на результат контрольної роботи. Серед студентів, які отримали на вступному іспиті з математики більш як 80 балів, а середній бал атестата - більш як 8 балів, 60 відсотків мали незадовільні і задовільні оцінки. То му, на наш погляд, такі показники не свідчать про остаточні знання з креслення. А практикою доведено, що високі показники з графічних дисциплін сприяють засвоєнню матеріалу з інших дисциплін, успішності взагалі.
Кафедра вже 28 років про водить щорічні обласні олімпіади з креслення. І прикро чути від деяких учасників запитання, чи зможуть вони вступити до ЗНТУ і як їм потім учитися, якщо в їхній школі не викладають креслення. Вони розуміють, що в технічно му закладі цей предмет - один з головних. А тим часом це зовсім не обходить тих, хто ви лучає креслення з програм шкіл і ліцеїв.
На наш погляд, на загальних співбесідах, окрім перевірки документів та технічної спрямованості, обов'язково має стояти запитання: вивчав чи не вивчав креслення? А при рівних показниках відбирати тих, хто вивчав. Так, це незначний крок, але для технічного закладу необхідний, бо окремого іспиту з креслення, поряд з фізикою і математикою, чекати ще довго. Ще один крок - введення креслення в програму підготовчих курсів до вступу у виші технічні навчальні заклади.
Розмови про новий підхід до викладання графічних дисциплін штучні. Комп'ютер, комп'ютерна графіка - не вирішують головні питання. Майбутнім інженерам потрібний повний курс графічних дисциплін, викладання якого треба поставити на відповідний рівень у розумінні виявлення шляхів удосконалення методики викладання, а не введення нових складових частин, таких, як обчислювальна геометрія та комп'ютерна графіка.
Чи потрібна кафедра комп'ютеризація? Безумовно, але не за рахунок загального на вантаження графічних дисциплін, як це буває. Всі випускаючі кафедри хочуть, щоб з їхніми студентами з перших курсів займалися комп'ютерною графікою, але тільки деякі виділяють на це окремі години. Має бути самостійний курс "Комп'ютерна графіка". Раніше на кафедрах було розроблено проект навчальної про грами з нього для різних спеціальностей. Його треба вводити не на першому курсі, а після засвоєння студентами знань з інформатики.
У курсі нарисної геометрії комп'ютери потрібні як засіб удосконалення методики викладання та самопідготовки. На нашій кафедрі розробили й удосконалюють програми для самопідготовки."
Дуже важливе питання підготовки викладачів з креслення. Цим питанням мають займати ся кафедри технічних, а не гуманітарних закладів. У дипломах їх випускників записувати: "З правом викладання графічних дисциплін". Це й буде кроком до підготовки кадрів викладачів.
При такому підході в навчальні програми кафедр можна ввести і обчислювальну геометрію як окрему дисципліну І навіть проективну, в яких достатньо місця для інформатики та комп'ютерної графіки в повному обсязі.
Часто ведеться дискусія про вагові коефіцієнти графічних дисциплін для різних спеціальностей. Це питання не треба порушувати. Такі коефіцієнти, насамперед нарисної геометрії, дорівнюють одиниці'. Тому що йдеться про вивчення мови, тож чому інженери різних спеціальностей повинні володіти мовою на різних рівнях? Але всі згодні з тим, що в будь-якій галузі інженери-конструктори, інженери-технологи, інженери з експлуатації обладнання повинні однаково досконало володіти професійними мовою і знаннями.
Кількість годин, відведена сьогодні навчальними планами профілюючих кафедр на викладання та вивчення графічних дисциплін, не дає змоги заглиблюватись у мовне середовище. Неможливо, за браком часу, використовувати і такі ефективні методи (із "застарілих"), як заняття із читання креслень або диктант із нарисної геометрії - це своєрідне геометричне сольфеджіо, один із найкращих засобів розвитку просторової уяви.
На нашу думку, кафедри графічних дисциплін мають бути синтетичними, поєднувати такі, наприклад, дисципліни: нарисну геометрію, технічне креслення, технічне рисування і основи композиції та кольорознавства, основи формоутворення і макетування, основи художнього конструювання, історію техніки і комп'ютерну графіку, технічний дизайн, комп'ютерне моделювання.
Кожен інженер - це в ідеалі конструктор і технолог. Він досконало володіє своєю професійною мовою, майстерністю і не тільки у хвилини натхнення і творчості, а завжди може висловити свої технічні ідеї.
Кафедри мають бути музеями історії техніки й інженерної графіки, їх робочий простір насичений моделями, макетами і "живою" технікою, які супроводжуються відповідними кресленнями, їм треба мати свої бібліотеки і копіювально-множу-вальний центр із сучасними принтерами та графобудівниками. Аудиторії для практичних занять розраховані не більш як на 10 - 12 студентів і обладнані за останнім словом техніки, аудиторії для читання лекцій, класи технічного рисування, модельні і макетні майстерні. Викладачі кафедр консультують студентів-дипломників у сучасних залах дипломного проектування, а не фіксують їхні помилки і невміння.
Образно кажучи, наш "корабель" поки що не летить вперед під напнутими вітрилами, а сів на мілину. Морякам бажають: "Сім футів під кілем". Викладачам графічних дисциплін: сім футів - це той час, що виділяється на навчання. Його повинно бути багато. Море часу. А вітрила наші - це талановита молодь, яку ми повинні навчати і зацікавити графічними дисциплінами, залучаючи до науково-дослідної роботи кафедр.
Щоб мрії стали дійсністю, треба розробити технічне завдання на проект сучасної кафедри нарисної геометрії і креслення. А початок цієї роботи - створення образу інженера майбутнього.
Євген ГАВРОВ, завідувач кафедри "Нарисна геометрії і креслення" ЗНТУ
Валерій ШУРЛО, зав. лабораторії ЗНТУ "Освіта України" №96 (494) 23 грудня 2003 p.